tisdag 15 december 2009

Pointer eller Vorsteh???

Tims klass hade julpel för oss
Tomten kom bakom fönstret

Barnen väntar på julklappar

Minjas mössa som hon har fått av Linus



Ada och Diva

Så skönt att det snöar nu så man kan komma i gång med drag med hundarna snart. Dom behöver verkligen den träningen när det inte blir så många skogsjakt turer nu förtiden. I går när Linus kom hem från skolan visade han stolt upp för mig vad han hade gjort till Minja.....en jätte fin mössa till henne som han vill att hon ska ha när det är kallt ute. Kommer nog bli svårt för henne att ha den , men det är ju tanken som räknas eller hur??!! I dag när Tim var på skolan har jag inte hunnit så mycket utan det blev en sväng på kajen , men apportträningen körde vi inomhus i dag var lite lat men jag frös så mycket när vi var på kajen! Har även försökt hitta en bok som jag har köpt förlänge sedan "från valp till färdig fågelhund" tror den hette så och jag har letat överallt här hemma utan att lyckas hitta boken så i morgon kommer jag fortsätta leta tills jag hittar den. Brukar vara inne på Ladinarnas sida och läsa tycker det är ganska intressant när han jämför Vorsteh med Pointer i både inlärning och jakt och som familjehund. Han skriver.....Om valet nu står mellan Vorsteh och Pointer - jag då är valet enkelt för mig. Om jag enbart ska jaga fågel , det skulle bli en pointer då. Vill jag ha en allroundhund, jag då är en vorsteh det självklara valet. Skriver även om sin nya pointertik Britta........det var i första hand för jakten jag ville komplettera med en pointer och så klart för att en pointer är en väldigt mysig och bekväm ras att jobba med. Helt klart tycker jag att pointer är den bästa rasen för våran familj.....men kan inte släppa tanken att någon gång i framtiden att även få äga en Vorsteh. Men det kan bara tiden utvisa;)

2 kommentarer:

  1. Anders Landins "från valp till färdig fågelhund" är bland de bästa böckerna man kan hitta inom det området.

    Vad gäller valet mellan vorsteh och pointer så tror jag inte det är så stora skillnader rent familjemässigt och socialt. Jag har däremot erfarenhet av att korthårig vorsteh är lite mer avlad att gå till största del på fågel medans de strävhåriga definitivt är allround.

    När vi jagar med vårt strävhår så är det nästan bara fågel, men lite spännande när den jakten ibland avbryts av ett drevskall.

    Vorsthrarna kan ha en tendens att vara hårda i munnen men detsamma gäller i allra högsta grad även pointer. Vill man slippa de problemen ska man gå på en setter, som aldrig är för hård i munnen.

    Men smaken är som den berömda baken, delad. Och alla nämnda raser är förträffliga familje- och jakthundar.

    Ha det! /Maggan & Co

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Har gått hos Jeppe Stridh och även läst hans + Sten Christofferssons bok. Tycker dock att landins bok + filmer sammanfattar dem alla på ett lysande vis!
    När det gäller valet mellan pointer/vorsteh har vi oxå stått inför det. Efter många år med italienska fågelhundar ville vi slippa trimningen men behålla lugnet och stabiliteten. Vi hittade en kombination av pointer/vorsteh/bracco/spinone. Dock i Frankrike. Men import av hundvalp är smidigt så vi har gjort det två gånger. Rasen heter braque français och vi stormtrivs! Dessvärre har vi bara en unghund kvar (1:a blev påkörd -08) men han är lovande. Lugn, viltintresserad och snabb. Korthårig och lite mindre än spinone.
    Lycka till med ert evt framtida val!
    Jag har nyss hittat hit, på återseende!

    http://hundar.michaelsson.eu/ELOF

    SvaraRadera