söndag 5 juni 2011

Alma gör sin första sekundering

I helgen har vi haft träningshelg med Vorsteklubben och Mattias Westerlund från Hundskolan Vision.
Här har drillats i mängder och Alma har gjort massor med framsteg under dessa två dagar.
Vi har kört linförighet,stadgeövningar och jobbat på apporten.
Apporten har gått trögt ett tag men dessa dagar har det lossnat ordentligt, det har varit gripandet som krånglat och varit svårt att få ner mot marken men nu äntligen så är vi nere på marknivå.
visserligen fortfarande med en hand på apporten men hon griper bättre och bättre för var dag!!!
Stanna kommandot börjar bli kanon och hon sitter lugn även om det kommer en ytterligare retning från någon sprättbur.
Vi testade hur intresset att sekundera var och Alma tog det direkt och stod lugn och fast så jag kunde till och med ta fram mobilen och fota i lugn och ro utan att hon ens tenderade att vilja gå loss.
Förra Helgen var jag och min bror upp till mattias Westelund i mossetjolme på två dagars träning och körde samma saker där fast då körde vi även med duvor. Alma tog där sitt första riktiga kaststånd och sedan dess har det lossnat rejält.
Roligt att min käre bror haft möjlighet att vara med dessa två helger och han har gjort massor med framsteg även han. MW var imponerad över hur långt han kommit på denna korta tid med Brorsan, längre än han kunnat tro faktiskt!! Jättekul för min bror att få se att det faktiskt finns en kanonhund gömd i det där krutpaketet till hund han har.
Nu blir det till att jobba vidare stenhårt med hundarna inför den kommande jaktsäsongen.
Ett stort tack vill jag rikta till Mattias Westerlund och Vorstehklubbens duktiga instruktörer som givit oss en kanonhelg med massor av bra tips och råd inför den fortsatta träningen.
Samt ett extra tack till Juha Åkerblom som den goda vän och hundmentor han blivit för mig

1 kommentar: